تحصیل در گرجستان

برای آشتایی بیشتر با امکانات تحصیل در مالزی با ما همراه باشید

تحصیل در گرجستان

برای آشتایی بیشتر با امکانات تحصیل در مالزی با ما همراه باشید

راهنمای تحصیل در گرجستان-وضعیت کلی دانشگاههای گرجستان

در گرجستان دو نوع دانشگاه وجود دارد. دانشگاههای دولتی و دانشگاههای خصوصی. هر دونوع دانشگاه زیر نظر وزارت علوم این کشور اداره میشوند.دانشگاههای دولتی ساختمانهای قدیمی و گاه ترسناکی دارند. نظام اداری آنها بوروکراتیک است و کارمندهای کم درآمد و اغلب بی حوصله ای در آنها کار میکنند. دانشگاههای خصوصی این مشکلات را ندارند ولی اغلب جدید هستند و قدمت تاسیس آنها به دانشگاههاتی دولتی نمیرسد. شهریه سالانه تحصیل برای دانش جویان خارجی در دانشگاههای دولتی تفلیس حدود ۴۵۰۰ لاری ، در دانشگاه خصوصی قفقاز حدود ۱۰۰۰۰ لاری و در دانشگاه امریکایی حدود ۶۰۰۰ لاری میباشد.

سطح علمی و جایگاه جهانی دانشگاههای گرجستان در چه حدی است؟ پاسخ مختصر و مفید اینکه جایگاه مهمی ندارند. در سیستمهای بین المللی رتبه بندی دانشگاههای جهان نام یا اثری از دانشگاههای گرجستان به چشم نمیخورد یا اینکه رتبه های بسیار پایینی برای آنها تعریف شده است. گرجستان بویژه در سالهای پیش از انقلاب رز با پدیده فرار مغزها مواجه بوده است و بسیاری از دانشمندان و افراد نخبه این کشور به روسیه یا کشورهای دیگر مهاجرت کردند. تا این لحظه که این مطلب را مینویسم، دانشگاه دولتی ایوان جاواخیشویلی تفلیس TSU که یکی از دانشگاههای ممتاز این کشور محسوب میشود هنوز شماره تلفن مربوط به بخش آموزش زبان دانشگاه را در وبسایت خود اصلاح نکرده است، توضیح اینکه ماههاست شماره تلفنهای تفلیس و نیز شماره موبایلهای گرجستان تغییر کرده است. بنظر من وبسایت دانشگاه آموزش هنر باتومی حتا کیبفیت وبسایت یک مهد کودک دبستانی را هم که در سطح یک محله فعالیت میکند را ندارد.


با این وضعیت چه نکته مثبتی برای انتخاب گرجستان جهت ادامه تحصیل ممکن است وجود داشته باشد؟ منظورم نکته مثبت از نظر آموزشی است و اینجا قصد ندارم درباره افرادی صحبت کنم که با پول دریافتی از طرف خانواده به بهانه تحصیل دنبال کارها و برنامه دیگر هستند. اغلب دانشگاههای گرجستان با دانشگاههای بین المللی و انجمن ها معتبر علمی در جهان همکاری نزدیک ومستمری دارند و این همان نقطه قوت و نکته مثبت آنهاست. آسان بودن شرایط مسافرت به گرجستان برای بررسی اولیه وضعیت دانشگاهها، مقررات ساده و عملی برای دریافت ویزای تحصیلی هم باعث میشوند افراد بیشتری در مورد امکان ادامه تحصیل در این کشور بررسی کنند.

راهنمای تحصیل در گرجستان

کلمات کلیدی مرتبط: سالن سینمایی کازمونوا در استکهلم , پرتغال لحظه آخری , برج پیزا فلورانس ایتالیا , جمهوری نخجوان , مراکز اقامتی مالزی , بلیط هواپیما کویر مصر , تور آفریقای جنوبی , تبریز تور ارزان , اطلاعات سفر خارجی , قیمت تور استان آذربایجان غربی ,